Ensam från Lofoten till Stockholm

En tjej behövde få hem sin bil från Lofoten till Stockholm och undrade ifall det var någon som hade lust att köra. Ja men varför inte tänkte jag. Vi bestämde en tid och jag flög upp. På Lofoten möttes vi upp, jag fick nycklarna till bilen, en härlig gammal Volvo, tippset att hålla koll på oljan och sen fick jag fria tyglar att köra vart jag ville.

Det här var andra gången jag var på Lofoten så hade ett hum om platser jag ville se igen och nya saker jag ville uppleva. Men mitt minne från resan är lite dimmigt (skriver i maj 2020 och jag var iväg september 2019) för det var så mycket som hände och jag körde så mycket bil. Så istället för att berätta allt i detalj så kommer här små snuttar av resan.

Kvalvika Beach

Parkerade bilen vid början av vandringsleden, tog min övernattningsutrustning och traskade mig över berget till stranden. Till en början verkade det som om jag skulle få sova själv på stranden, de flesta var där bara för en dagstur. Men vid sju snåret började folk komma som också satte upp tält. Det kändes väldigt skönt. Jag älskar att uppleva platser själv men ibland är det bra att ha folk i närheten - ifall något skulle hända. Den här natten var så kall, så kall. Sov knappt någonting och det bara blåste och regnade. Helt enkelt hade jag inte rätt utrustning planerad, sånt man lär sig med tiden. Var så glad när det blev morgon och jag kunde börja vandringen tillbaka till bilen.

Strand

Strand:
På min väg tillbaka till bilen träffade jag två andra övernattare som ville ta sig till Reine. De hade planerat att ta bussen men då jag ändå skulle till Reine sa jag att de kunde få åka med mig. Bilden ovan är från en liten omväg vi gjorde för att se detta ställe, Strand.

När jag bilade från Lofoten till Stockholm Copy 2.jpg
När jag bilade från Lofoten till Stockholm Copy 3.jpg

Ett cafe som var stängt, ett galleri i Å om jag minns rätt, jag någonstans och den berömda platsen Unstad.

Den här bilden är tagen i Nusfjord. I Nusfjord satt jag i timmar på ett cafe för det regnade och det var kallt.

Någonstans påväg.

När jag bilade från Lofoten till Stockholm Copy 4.jpg

Efter några nätter i bilen så bestämde jag mig att ta in på Trevarefabrikken i Henningsvær för ett natts god sömn, ett sånt bra beslut.

Sedan började resan ner genom Norge och den biten har jag inte så mycket bilder ifrån. Jag bestämde också att “beta av den biten” för att kunna stanna några dagar i mina föräldrars stuga i Norra dalarna. Där visste jag att jag kunde få sova i en säng, vara varm och ha det mysigt. Men innan jag kom dit:

Såg jag detta

Innan jag nådde stugan gjorde jag ett övernattningstopp i Mosjøen. Jag gjorde fler övernattningsstopp men detta var det bästa. Denna lilla by var så fin så fin.

Tror jag nådde stugan kanske 2 dagar efter denna bild och det var h-e-a-v-e-n. Jag gillade denna resa men det var svårt att hitta sovplatser längs med E6:an ner genom Norge. Jag struntade också i att slå upp tältet och sov de flesta nätter i bilen. Då det var en fast hundbur i bagageluckan så sov jag som en packad korv i baksätet. Detta var i september så det var heller inte speciellt varmt. Men can say att jag lärde mig en del när jag var iväg!